HATÁRTALANUL PÁLYÁZAT

2018.10.26.

Elkészült a “Határtalanul” programon részt vett osztályok beszámolója (.pdf).
Itt olvasható!

Határtalanul Horvátországban
Szeptember elején a 7.b és 7.c osztály tanulói a “Határtalanul” c. program keretében Horvátországba jutottak el, töltöttek el egy tartalmas hetet.
A sok látnivalónak, érdekességnek számos magyar vonatkozása is volt, hiszen a program célja maga nemzeti összetartozás erősítése. A program keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról.
A kirándulásról Indig Fanni 7.b készített egy videót is, amit érdemes végignézni. (A videó (.mp4) a képre kattintva indul el, vagy jobb gombbal lementhető saját gépre, és onnan nyitható – Cél mentése másként -, mert a mérete igen nagy).

HATÁRTALANUL 2023. május 22-26.

NYUGAT_FELVIDÉK

Május 22-én 76 tanulóval és 6 kísérő tanárral reggel elindultunk Felvidékre az 5 napos tanulmányi kirándulásra. Utunk állomásai a következők voltak:

1. nap: Komárom – Gúta – Bős

Első nap megismertük a Jókai Iskola tanulóinak segítségével Révkomárom nevezetességeit, majd a komáromi erődben tettünk látogatást. Továbbutazunk Gútára, a Kis-Duna régi medréhez, ahol megtekintettük a vízimalmot. Ezután a Bősi Erőműhöz látogattunk, ahol meg tudtunk nézni egy zsilipelést. Ez különösen a fiúk érdeklődését keltette fel. Késő délután elfoglaltuk szállásunkat a Deáki Európa Panzióban.

1. nap: Szentgyörgy – Dévény – Pozsony

Szentgyörgyön megismerkedtünk a szentgyörgyi templommal. Itt nyílt meg a történelmi Magyarország első lóvasút-pályája, amely Szentgyörgyöt kötötte össze Pozsonnyal. Itt végezte középiskoláit Benyovszki Móric, és itt született Vámbéry Ármin világhírű orientalista. Az ősi Szentgyörgyi és Bazini grófi család által birtokolt város felett magasodnak Fehérkő várának maradványai. Tovább utazva Dévény várát tekintettük meg. Sétát tettünk a Duna-Morva összefolyásánál. Meglátogattuk Pozsonyt, Magyarország egykori fővárosa: sétáltunk a belvárosban, megnéztük a koronázó székesegyházat, sétát tettünk a várban.

1. nap: Galánta – Nyitra – Zobor-hegy

Reggel túrával  kezdtünk, ellátogattunk a deáki római katolikus templomba, mely a 13. században épült, Galántán ellátogatunk az Esterházy család ősi rezidenciájához. Nyitra város és a Püspökvár hajdan legfontosabb fejedelmi központjaink egyike volt. Szent István, Szent László, Vazul, a nyitrai püspökök, Esterházy Imre, Erdődy Ádám, a könyvtárépítő Roskoványi és más nagyságok emlékét is felidéztük. A várkapuhoz vezető lépcsősor mentén áll Vogerl Márton 1750-ben készült alkotása, a Nagyboldogasszony szoborcsoport, más néven Fogadalmi pestisoszlop. A Szent Emmerám-templom 1158-ban épült, benne a névadó szobrával, amely a legrégibb szobor a Felvidéken. A püspöki székesegyház főoltárát Szent István és Szent László szobrai díszítik. Túrát tettünk a Nyitra felett magasodó Zobor-hegyre, melynek tetejéről, a néhai Zobor-hegyi Milleniumi emlékmű ma is áll.

1. nap: Bolond Beckó vára – Csák Máté sasfészke – Bajmóci várkastély

Megtekintettük a romjaiban is megkapó Beckó (Bolondóc) várát. A vár alatti faluban született híres festőnk, Mednyánszky László. Trencsén gyönyörű belvárosából a meseszép várhoz is felsétáltunk, melyet kívülről tekintettük meg, amely szinte egybeforrt Csák Máté nevével. Csák Máté halálát követően olyan történelmi nagyjaink birtokaként került kézről-kézre, mint Cillei Borbála, Hunyadi János, Szapolyai János, a Thurzó család vagy az Illésházy família. Bajmóc vára volt túránk egyik fénypontja. A középkori lovagvár Mátyás király országgyűléseinek is helyszíne volt.

1. nap: Nagytapolcsány vára – Selmecbánya – Szentantal

A 14. századi Csák Máté erősség, a sziklaoromra épült, magával ragadó szépségű nagytapolcsányi vár meghódítása várt ránk. A 13. századi királyi vár a nagytapolcsányi váruraság székhelyévé vált. Selmecbányán nagy élmény volt sétálni a Kárpát-medence néhai leggazdagabb városában, az ezüstbányászat központjában. Láttuk a Selmeci Akadémiának a székhelyét, és Petőfi Sándor emléktábláját is. Szentantal volt utunk utolsó állomása. Itt áll gyönyörű angolparkjával az a monumentális barokk-klasszicisztikus kastély, melyet a hont-megyei főispán és császári generális Koháry András építtetett. Később a kastély a gazdag Coburg család birtoka lett.

Késő délután fáradtan, élményekkel teli érkeztünk haza.

Határtalanul igazolás

Utaslista 1

Utaslista 2

Menetlevél

Minden jog fenntartva 2019 © Copyright - Százhalombattai 1es Számú Általános Iskola